Probeer bijvoorbeeld niet steeds dezelfde gezonde recepten te eten, want dit gaat op ten duur toch vervelen. Je kunt het zelf misschien niet meer lekker vinden en dat willen we niet. Gezond moet ook wel lekker blijven. Wees dus lekker creatief en zorg dat het leuk blijft om van gezonde recepten gebruik te maken.

 

Met deze tips zal het minder moeilijk zijn om uiteindelijk meer resultaat te boeken om af te slanken. De tips zijn niet direct dingen die onbekend zijn bij mensen, maar het is meer juist dat zulke dingen vaak vergeten worden. Aan de hand van deze tips kun je nu beter opletten of gezonde recepten nu daadwerkelijk zo gezond en goed voor je zijn als dat er gezegd wordt.

Tips voor een gezonde voeding

Gezonde voeding is erg belangrijk in het leven. Daarom zijn in dit artikel een aantal voedingstips geselecteerd die gericht zijn op een gezonde voeding.

 

Gevarieerd eten

Schijf van vijfEr moet gezorgd worden dat het lichaam alle voedingstoffen krijgt die het dagelijks nodig heeft. Het is helaas niet mogelijk om met een beperkte voedingskeuze daadwerkelijk alle bouwstenen binnen te krijgen die noodzakelijk zijn voor het lichaam. Belangrijk is om zo gevarieerd mogelijk te eten. Zo wordt er aanbeveelt door het Voedingscentrum dat je dagelijks een keuze maakt uit alle vier de groepen van de Voedingswijzer. Deze groepen zijn:

  • Groep 1: Brood, aardappelen, rijst, macaroni
  • Groep 2: Groente en fruit
  • Groep 3: Melk, kaas, vlees, kop, vis, ei of andere melkproducten
  • Groep 4: Margarine, halvarine, olie

Daarnaast is aangeraden om ook iedere dag rond de 1,5 liter water te drinken.

Brandstoffen van het lichaam

Het menselijk lichaam zal op elke moment van de dag energie nodig hebben. Dit om het hart te laten kloppen, opnemen van zuurstof en jou kerntemperatuur te houden op een gezonde 37 graden. De energie wordt gebruikt om het voedsel te verteren en te bewegen. Het resultaat van de constante energiebehoefte is het hongersignaal en het teken dat het lichaam bij moet worden getankt.

 

Er zijn drie verschillende brandstoffen waarop het lichaam zal op kunnen werken. Dit zijn:

  • Koolhydraten: Deze brandstof levert voornamelijk energie;
  • Vetten: Deze brandstof levert voornamelijk de brandstof die nog verbrand moet worden en
  • Eiwitten: Deze brandstof zorgt voor bouwstenen die het lichaam nodig heeft om cellen aan te maken.

Tussen deze drie verschillende brandstoffen moet je een goede balans proberen te vinden.

 

Zuinig zijn met zoutgebruik

ZoutWanneer je teveel zout in producten stopt kan dit leiden tot een te hoge bloeddruk. Daarom is het beter om bij het koken wat minder zout te gebruiken, denk aan kruiden. Maar ook met zoutjes en snacks zal je voor op moeten letten.

 

Volop groente en fruit eten

Er zitten veel vitamines, mineralen en vezels in groenten en fruit. Zonder dik te worden kan je hiervan veel eten, waardoor veel minder honger zal hebben tijdens een dieet. Daarnaast zal het de kans op hart- en vaatziekten en sommige vormen van kanker verkleinen.

 

Brood en aardappelen

De basis voor een gezonde voeding zijn brood, aardappelen, rijs, pasta en peulvruchten. Dit heeft als reden omdat deze weinig vet bevatten maar wel vezels en zetmeel.

 

Gewicht op peil houden

StreefgewichtWanneer er sprake is van overgewicht kunnen er gezondheidsklachten optreden. Het op peil houden van het lichaamsgewicht is erg goed, maar daar moet het dan ook gehouden worden. Door voldoende beweging is dit mogelijk. Vaak bieden oefeningen doen al een oplossing. Denk bijvoorbeeld aan het trainen van je buikspieroefeningen, squats doen, sterretjes springen en push ups doen.

 

Veel drinken, behalve alcohol

Voor het afvoeren van afvalstoffen is het belangrijk om veel vocht binnen te krijgen. Om het lichaam goed te laten functioneren moet uitdroging voorkomen worden. Aangeraden wordt om minimaal 1,5 liter per dag te drinken, waar alcohol het beste niet tot zeer matig gedronken kan worden.

 

Op vet letten

Het is goed om op te letten met verzadigd vet, maar vet is dan wel weer belangrijk om het lichaam goed te laten functioneren.

 

Niet de hele dag door eten

Voor een gezond voedingspatroon is de beste basis om drie hoofdmaaltijden per dag te nemen. Dit is tevens goed voor de tanden.

 

Hygiënisch en veilig omgaan met voedsel

Hygienisch omgaan met voedselHet komt helaas vaak voor dat er voedselvergiftiging optreedt. Je kan dit voorkomen op te letten op bijvoorbeeld houdbaarheidsdata en bewaaradviezen, maar ook:

  • Schil van groente en fruit te wassen en schillen.
  • Door gebruik te maken van schoon keukengerei.
  • Etensresten in de koelkast maximaal twee dagen te bewaren.
  • De temperatuur in de koelkast moet 4 graden zijn.
  • Kip, eieren en varkensvlees door en door te verhitten.

 

Lezen wat er op de verpakking
Let op de verpakking en weet wat je eet. Veel informatie over ingrediënten en houdbaarheidsdatum zijn hierop te vinden. Ook kan je vaak vinden of er conserveermiddelen in zitten, toegevoegde suikers en vitamines. Dit is erg handig, vooral als je allergisch bent voor bepaalde stoffen. Allergieën waar je aan kan denken zijn koemelk allergie, gluten allergie, pinda allergie, roosfruit allergie, soja allergie, kippen ei allergie, vis, schaal- en schelpdieren allergie