Eet veel groentes, fruit en brood!

Zoals iedereen weet zijn groentes, fruit en brood gezond! Veel groente en fruit eten verkleint het risico op hart- en vaatziekten en sommige vormen van kanker. Vezels uit groente, fruit en brood zorgen ook voor een goede werking van je darmflora en de spijsvertering. 

Groentes, fruit en brood helpen je ook om op gewicht te blijven, ze zijn rijk aan vezels en die zorgen ervoor dat je maag goed gevuld blijft. Het resultaat van die vezels is dat je een ‘vol gevoel’ krijgt. Omdat je door die vezels dat gevoel lang aanhoud heb je ook minder behoefte aan snacks en andere tussendoortjes. Het Voedingscentrum raad ook aan om dagelijks gemiddeld 30 à 40 gram voedingsvezels te eten, met name vezels afkomstig uit groentes, fruit en volkoren graanproducten.

Eet 200 gram groentes per dag!

Eet voldoende groentes per dag en probeer daar ook zo veel mogelijk variatie in te brengen. In principe maakt het niet uit of je kiest voor verse groentes of groentes uit blik, pot of diepvriesgroentes. Ook zijn een hele hoop peulvruchten een goede vezelbron. Peulvruchten met veel vezels zijn bijvoorbeeld bonen, linzen en erwten.

Eet 2 stuks fruit per dag!

Eet ook elke dag een stuk fruit, het is niet alleen lekker maar ook heel gezond. Voldoende fruit eten zorgt voor een positieve bijdrage aan de weerstand. Door fruit te eten krijg je weinig calorieën binnen, maar toch het voldoende aantal voedingsstoffen. Voordat je begint met een stuk fruit eten, was het eerst altijd grondig onder stromend water om vuil en stof weg te halen!

Eet dagelijks voldoende brood!

Alle soorten volkorenbrood en bruine broden zijn vezelrijk, maar in de volkoren broden zitten meer vezels. Ook zijn ontbijtgranen, zoals muesli, een prima alternatief in plaats van een paar boterhammen ’s ochtends.

Wil je weten of je voldoende groentes, fruit en brood eet? Ga dan eens naar de site van het Voedingscentrum!