Schijf van vijf

Gevarieerd eten is nodig om je lichaam gezond te houden. Eet je constant hetzelfde, dan is het lastig om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Voedingsstoffen zijn bijvoorbeeld vitamines en mineralen

Variatie binnen de Schijf van vijf

Het eten is gevarieerd binnen 5 vakken. Variatie is vooral belangrijk als het gaat om fruit en groente. Kies verspreid over de week verschillende soorten. Het is ook goed om af te wisselen tussen vlees, vis en vleesvervangers. Melk kun je ook afwisselen met sojadranken die voldoende calcium en B12 bevatten.

Aardappelen, brood, rijst en pasta

Dit vak bevat veel koolhydraten, eiwitten, vezels, B-vitamines, calcium en ijzer. Koolhydraten geven je lichaam energie. Vezels zorgen ervoor dat je jezelf vol voel. Ook zorgen vezels ervoor dat je gewicht op peil blijft en dat je een goede stoelgang hebt.

Water

Water is nodig om het vochtbalans in je lichaam op peil te houden. Vocht gaat je lichaam weer uit via urine en zweten. Voldoende vocht is nodig om de lichaamstemperatuur te regelen. Ook is de transport van voedings- en afvalstoffen via je bloed geregeld. Het beste kan je gewoon water drinken, maar koffie en thee zonder suiker kan ook.

Schijf van Vijf

Halvarine, margarine en oliën

Dit vak bevat oliën en vetten die je dagelijks op je brood smeert en waarin je je vlees bakt. Je krijgt via deze vetten en oliën de vitamines A, D en E binnen en essentiële vetzuren. Deze vetten geven energie. Vitamine D is belangrijk voor de regeling van cellen in je lichaam. Vitamine A is belangrijk voor de aanmaak van je huid, goede werking van je ogen en voor de groei en weerstand van je lichaam.

Zuivel, vlees, vis en vleesvervangers

In dit vak leveren de meeste producten eiwitten, deze zijn nodig als bouwstof van spieren. Melkproducten leveren calcium en dat is belangrijk voor de botten. Vlees bevat ijzer wat goed is om bloedarmoede tegen te gaan. Vis eten verkleint de kant op hart en vaatziektes.

Groente en fruit

Het eten van deze producten zorgt voor de onmisbare voedingsstoffen binnen te krijgen zoals vitamine C en A, foliumzuur, vezels en kalium. Door elke dag fruit en groente te eten verklein je de kans op hart- en vaatziektes en bepaalde vormen van kanker. Door groente en fruit te eten komt je bloeddruk op een normaal niveau te staan, krijg je relatief weinig calorieën binnen en de vezels zorgen voor een vol gevoel.